dimarts, 15 de novembre de 2011

La patent és l'únic que importa

No només els músics són els únics preocupats perquè se'ls hi respecti les seves obres mestres. Les empreses tecnològiques no només estan preocupades, sinó que un nucli fonamental del seu negoci es basa en protegir les seves invencions.

Avui, a través de TechCrunch ens ha arribat l'informe que ha elaborat l'agència Thompson Reuters: Una llista de les 100 empreses líders en innovació tecnològica del planeta. Per a la constitució d'aquesta llista s'ha considerat com a criteri primordial de la selecció el catàleg de patents que tenen en la seva propietat cada companyia i  l'impacte que tenen aquestes en el creixement de l'empresa, el sector o l'economia, o com canvien la societat on vivim.


Des d'aquest punt de vista, si per un músic la propietat intel·lectual és el motiu pel qual cada dia es lleva a escriure cançons i tocar el piano, per una empresa és la raó per continuar investigant en un futur. Una patent sobre un producte d'èxit és una barrera infranquejable al voltant de la gallina dels ous d'or, amb una duració limitada. És la creació d'un monopoli totalment legal.

Les coses funcionen seguint aquestes regles en el món empresarial. També en el món cultural. Però la premsa sembla seguir les seves pròpies normes en aquest àmbit. Sobretot durant el llarg període durant el que es va estar plantejant la posada en marxa a borsa una de les grans companyies integrant del denominat grup de la generació Web 2.0: GROUPON.

Groupon és una companyia minorista que utilitza un ventall de recursos basats en Internet i les xarxes socials que hi habiten. Un gran venedor de "cupons" tecnològic, un supermercat Hi-Fi on qualsevol persona registrada té accés a una gran varietat d'ofertes. La majoria són propostes exòtiques, i en altres ocasions són veritables estafes adornades de "glamour".

L'expectació era màxima ja que segons els mitjans aquest nou gegant de la generació 2.0 ha gaudit d'un creixement extraordinari durant els últims anys, i ha estat en boca de molts consumidors durant una veritable època daurada d'expansió d'aquest tipus de negocis. Tot i així, la targeta de presentació de Groupon era bastant ambigua. Si per revistes i diaris tot eren elogis, analistes que es paraven a fer-hi una reflexió, amb els estats financers a la mà, desconfiaven de la nova sortida a la borsa. Destacaven un fet rellevant: només un 5% de la plantilla de l'empresa són informàtics, la resta la formen comercials, experts en marketing o administratius.

Generació de la web 2.0? Empresa d'Internet? Es qualifica una empresa com a tecnològica quan el seu interès per la innovació és quasi zero?

Des de TechCrunch s'ha criticat, que Google no hagi sigut elegida per Reuters en la llista de les cen empreses tecnològiques. I amb raó ho critiquen. L'empresa d'Internet és important pel seu tamany com també per la llarga llista de patents que ha anat creant al llarg de la seva història; siguin tant fórmules com aplicacions informàtiques. És increïble que no l'hagin seleccionat en aquesta llista! 

Però la meva crítica no va en aquest sentit. La meva reprovació va dirigida als que classifiquen com empreses d'Internet a un gran grup de repartidors d'ofertes. Han sabut aprofitar molt hàbilment, això si, els recursos tècnics del moment. Però en canvi, l'únic que han aportat a la innovació és convertir una estada en un hotel de mala mort en un cap de setmana romàntic en un lloc inhòspit.


MÉS INFORMACIÓ

La propietat intel·lectual, les patents, els registres, els copyrights, la guerra oberta entre empreses a través de litigis per saber a qui li correspon la propietat d'un "gadget" electrònic. Tots aquests temes són recurrents en els mitjans de comunicació. Entre altres esquemes i resums, he trobat una il·lustració que demostra amb molta habilitat quins són els grans protagonistes tecnològics d'aquesta pantomima i quin rol juguen en el sector:

Patent Wars


Via: Business Insurance Site