dimarts, 25 d’octubre del 2011

De Microsoft a Apple

He agafat en préstec el títol d'un llibre que un dia va enamorar als aficionats del marketing: "De Pepsi a Apple". Escrit per John Sculley, aquest explicava el seu pas en l'executiu de dues empreses nord-americanes d'èxit. De una en va sortir per la porta gran, mentre que a l'altre en va ser un dels responsables d'enfonsar-la en l'època més negre de tota la seva història.

Però això eren altres temps. L'època passada de l'Apple del Macintosh, 1984, i vàries dades que han quedat completament eclipsades per les noves versions acompanyades per una "i" de capçalera. Ara Apple torna a ser comparada en moltes conversacions de cafè amb el seu antic i gran competidor: Microsoft. 

La teoria és que actualment tothom parla d'Apple. I el millor de tot, es en un to molt positiu. Gloriosos són tots els discursos del ideòleg o creador Steve Jobs. Genial són tots els productes de gama blanca/grisa que porten una poma incrustada en alguna banda. 

Si Microsoft en el seu moment era una gran i grisa corporació nord-americana, que tots odiàvem perquè el seu màxim responsable era l'home més ric del món, i utilitzava totes les males arts perquè tots funcionéssim en un sistema informàtic de finestres. Ara tots els usuaris s'agenollen davant d'un personatge que en els seus discursos hi va saber posar un to de saviesa, humilitat i llàstima que feia caure la llàgrima al menys pintat de tots. 

Com a colofó final, la mort d'Steve Jobs, ha estat utilitzada molt enginyosament per convertir en "místic" tot el que tingui relació, amb una empresa que com va denominar en un moment Forrest Gump: "Es dedicava a vendre fruita".

Llegendes, discursos magistrals i personatges venerables a part. És veritat que Apple està passant la mà per la cara a Microsoft? És Apple comparable a Microsoft?


DADES: APPLE


Les vendes, com ja he escrit algunes vegades, ho demostren tot. En aquest cas, les registrades entre els anys fiscals del 2008 i el 2010, demostren el rabiós creixement d'Apple. Partint del clàssic coixí dels ordinadors de taula i els portàtils, tots els productes han ajudat a l'expansió. 

Però, entre tots els productes, el que dóna la nota és l'iPhone. L'origen dels tàctils i la febre dels productes amb denominació d'origen. Terrible catapultador de les vendes, és també la "xispa" de la canibalització dels altres productes de l'empresa.

Apple no només ha de patir pels competidors que la segueixen de prop per poder copiar tots els gadgets. Ha de saber-se renovar a ella mateixa per no perdre els primers productes inventats. L'iPod es va veure superat per l'iPhone en el seu moment, ja que era una extensió del mateix. I molts consumidors veuen en les tabletes iPad petits ordinadors que mai compraran.

Per tant, Apple és una empresa de creixement constant que no ha de parar la màquina que ha creat. Un nou producte genera el risc de perdre'n un de ben consolidat, però és una necessitat inherent per sobreviure a la selva de competidors exteriors.

DADES: MICROSOFT



La gràfica és com un estrany horitzó on els ingressos de Microsoft mai s'acaben. No hi ha un creixement, no s'ha estancat. El gegant de Seattle continua en la línia que ha sabut conservar durant tants anys.

Els que animen a creure que Microsoft està acabada estan molt equivocats, només viu a l'estranya escalfor que li permet l'ombra de l'anonimat. A mi ningú em farà creure que aquesta empresa, una de les trenta empreses que formen l'índex Dow Jones no hi pinta res en aquest planeta, i menys en el sector de les tecnologies. Un mínim de dues vegades per dia veig el seu logo imprès en una pantalla d'un ordinador. Això és suficient per saber que és una de les empreses més influents del món.

Per desgràcia, aprofitant un bon coixí d'ingressos com són els provinents del Windows, aquest gegant si que s'ha intentat moure entre diversos segments que li eren molt estranys: videojocs (Xbox) o reproductors de MP3 (el Zune), i ho ha fet a través de la compra d'altres empreses i producció pròpia. Això, en alguns casos, l'ha fet més forta - com es veu en el gràfic el segment de l'entreteniment -, i en d'altres casos han sigut anècdotes que van valer molts esforços i diners.


COMPARADES

En resum, l'evolució d'una i el manteniment de l'altra ha fet que els actius de les dues empreses s'hagin posat a la mateixa alçada i siguin realment dos gegants de l'actual era tecnològica:



ON INVERTIR

Personalment, jo no invertiria en cap de les dues.

Microsoft van ser les meves primeres accions, i la meva primera decepció. Com ja he explicat; no creixia. No feien res, durant deu anys van cotitzar al mateix preu que les vaig comprar. I avui fent una petita ullada a la cotització continuen en els mateixos preus que els de la primera vegada. Potser la història ha de canviar, però segons les meves preferències i deu anys d'història personal en els mercats financers, prefereixo destinar els meus diners en altres causes.

Apple, en canvi, continua prometent molt, però com a inversor amb consciència que prefereix no invertir ni amb companyies d'armament ni explotadores de treballadors, tampoc vull embolicar-me en una companyia amb la que no comparteixo la seva filosofia d'accés a la tecnologia. Els seus productes són l'evolució d'estratègies de marketing, molt ben pensades, per mantenir un gran monopoli sobre tot el que crea. Mètodes tant brillants, com malèfics, com els que utilitzava fa un anys Bill Gates en la seva empresa, són el gran truc de la seva evolució, i un dels motius fonamentals pels quals, de moment, no hi destinaré ni un duro.