dimecres, 7 de setembre del 2011

Accions barates i Hewlett Packard Co.

Fa uns dies vaig tornar a reemprendre els llibres sobre anàlisis d’accions des de la perspectiva de negoci. El que s’anomena anàlisis fonamental. 

Val la pena comentar aquest petit canvi d’enfocament, ja que si fins ara em centrava només en l’anàlisis tècnic de les gràfiques de cotitzacions de les accions, ara intentaré combinar-ho amb el concepte d’empresa, l’evolució i qualitat de les vendes, i els punts fonamentals del negoci. 

Fa molt de temps que havia deixat aquesta vesant del sector de la inversió, però després d’uns quants intents fallits d’especulacions basades en l’anàlisis tècnic, he decidit tornar a reemprendre l’essència de l’esperit inversor. 

A partir d’aquest petit gir de “bases”, he començat a desconfiar sobre la idea generalitzada del dia d’avui:

Fa una setmana que hem recuperat el ritme de pujades/baixades constants dels mercats bursàtils i una alt grau de volatilitat de preus. I davant d’aquests fets el comentari de moda és: “hem de comprar accions perquè són barates”. 

Un dia els polítics diuen una cosa, els comentaristes una altra, els economistes “especialitzats” opinen que s’han de fer canvis estructurals, l’FMI fa un rating favorable a les condicions econòmiques del país “X”, i les agències de rating valoren nefastament mig planeta. I en funció dels moviments, altament volàtils dels mercats, ens diuen que hem de comprar accions perquè són barates. Barates respecte què???


Tots podem anar a comprar pomes podrides a la fruiteria. Ho farem només perquè són barates? 

Moltes d’aquestes opinions de mitjans “especialitzats” venen donades única i exclusivament després de fer una revisió històrica dels preus cotitzats. Una acció és barata perquè abans era molt més cara. Només per això. Ningú es planteja que l’empresa està caducada, la perspectiva de guanys futurs és molt negre, i que mai tornarà a cotitzar al mateix nivell que abans. L’empresa és una poma podrida. 

UN EXEMPLE DE POMA PODRIDA: HEWLETT PACKARD CO.

La coneguda empresa informàtica Hewlett Packard ha tingut un gir d’esdeveniments la última setmana: s’ha retirat de la competició en la línia de productes de tabletes electròniques on pretenia competir amb empreses com Apple i Samsung. La demanda d’altres productes de pròpia fabricació és molt fluixa. I segons alguns informes de Valueline i Techcrunch, la direcció està decidida a fer un gir de 180º en l’estil de negoci. A partir d’ara els esforços es concentraran en la consultoria de serveis informàtics. 

Ningú nega que aquesta empresa tornarà a brillar en un futur, però aquest canvi de direcció fa que el valor de l’empresa estigui en stand-by fins que la nova línia d’ingressos sigui prou sòlida com per cobrir els ingressos que Hewlett Packard projectava generar amb els gadgets electrònics. 



La cotització, segons el gràfic, ha passat de girar entorn els 40 dòlars per acció a valorar-se a dia d’avui a 25 dòlars. Respecte principis d’any, el preu d’ara és barat. Però si el canvi de negoci no funciona, i no potencia el creixement que s’espera d’una empresa tecnològica de la dimensió de HP, molt segur que la valoració que es fa avui d’aquesta empresa encara és massa optimista.